כשהגיל עולה, הסקס לא חייב לרדת / ד"ר אהרון מנס

ייתכן מאוד שגם אתם מכירים את הבעיה: אתם נשואים כבר כמה שנים טובות וחיי המין שהיו טובים ומספקים עד לא מזמן, כבר אינם כאלו. בין אם מדובר בבעיות און, בירידה בחשק המיני ובתופעות שונות אחרות, אף פעם לא נוח ונעים לחוות אותן. ד"ר אהרון מנס, מומחה לאורולוגיה כללית ולתופעת האין אונות, מסביר מהן הבעיות בתפקוד המיני בגילאים מתקדמים ואיך ניתן להתמודד איתן בהצלחה.

ירידה בזקפה ואין אונות

ד"ר אהרון מנס - בעיות אונות עלולות להופיע בכל גיל

ד"ר אהרון מנס – בעיות אונות עלולות להופיע בכל גיל (photostock)

אם לפני קיום יחסי מין אינכם מצליחים להגיע לזקפה, או במהלך יחסי מין הזקפה אינה חזקה וממושכת מספיק, ראשית עליכם לדעת שמדובר בתופעה נורמלית, אך יש לבדוק מה המקור לה. בעיות און עלולות להופיע בכל גיל, אך הדבר שכיח בגילאים מבוגרים יותר, לרוב בגילאים 40-50 ויותר.

איך תדעו אם אתם סובלים מאין אונות? לדברי ד"ר אהרון מנס, "אם אתם חווים זקפת בוקר, או מסוגלים להגיע לזקפה באמצעות גירוי מיני בעצמכם או באמצעות עזרה מבת הזוג, אינכם סובלים מאימפוטנציה וייתכן שהבעיה היא פסיכולוגית בלבד". מנגד, אם אתם לא מצליחים להגיע לזקפה בשום דרך, יכול להיות שהבעיה נובעת מסיבות רפואיות וטבעיות. במקרים אלו, יש לבצע מספר בדיקות ראשוניות שנועדו לשלול את הסיבות הבאות לבעיות בתפקוד המיני:

  • סוכרת – מחלה זו עלולה לפגוע במנגנון הזקפה על ידי פגיעה בכלי דם קטנים או פגיעה נוירולוגית.
  • לחץ דם – טיפול תרופתי בלחץ דם עלול להביא להפרעות בזקפה.
  • עישון – גברים הנחשבים למעשנים כבדים עלולים לסבול מהפרעות בהזרמת הדם ומהפרעות נוספות.
  • טרשת עורקים – מחלה זו עלולה להפריע אף היא לזרימת הדם.

"בדרך כלל, אחת או יותר מהסיבות האלה גורמת לבעיות זקפה", מסביר ד"ר אהרון מנס. "לעתים הגבר בכלל לא מודע לכך, וגם אם הוא מודע לבעיות, הוא לא מבין שהדבר עלול להשפיע על התפקוד המיני שלו". במקרים אלו, יש לסגל הרגלים שיחזירו את המצב לקדמותו, כמו: הורדת רמות הסוכר, גמילה מעישון, פעילות גופנית ועוד. אם גם לאחר השינויים בהרגלי החיים המצב לא משתנה, ניתן לבצע טיפול אורולוגי שיסייע לפתור זאת.

חשוב מאוד לדעת שאם אתם לא סובלים מאחד הגורמים המפורטים, ייתכן שמדובר בבעיות פסיכולוגיות-התנהגותיות כחלק מטראומה מסוימת, מדחק נפשי, מבעיות פרנסה ועוד. גורמים אלו משפיעים מאוד על התפקוד המיני ועל האון הגברי. לעתים, ברגע שהגבר מבין שזו הסיבה להפרעה, הוא לחוץ פחות וחוזר לעצמו. במקרים מסוימים ניתן גם לשלב גם טיפול תרופתי שיסייע להגיע לזקפה.

ירידה בחשק המיני

בגיל מבוגר יש חשיבות גם לפן הפסיכולוגי

בגיל מבוגר יש חשיבות גם לפן הפסיכולוגי (stockimages)

ייתכן שאם אתם בעשור החמישי והשישי לחייכם, אתם חשים ירידה בחשק המיני ובתופעות שונות, כמו ירידה בכמות הזרע, בעוצמת השפיכה וירידה בנפח האשכים. אלו שינויים פיזיולוגיים העשויים להתרחש כחלק מגיל המעבר הגברי (אנדרופאוזה), בדיוק כפי שלנשים ישנו גיל מעבר שבו הן חוות שינויים שונים בגופן, המשפיעים על חיי המין. מהסיבה הזו, אתם בהחלט עשויים להרגיש חוסר רצון לקיים יחסים, שפיכה שאינה חזקה כמו פעם ותחושה שהאשכים נעשים רפויים יותר. הדבר טבעי ובדרך כלל מתגבר באזור גיל 45-50 ויותר.

"גם כאן יש קשר לפן הפסיכולוגי. אם גבר רגיל לתפקוד מיני טוב ותקין ומתחיל להרגיש שינויים, הוא מתחיל לסבול מירידה בדימוי העצמי ומבעיות פסיכולוגיות. מי שלא מדבר ולא נבדק, עלול להיכנס לאפקט פסיכולוגי, שמשפיע לא פחות מהבעיות הפיזיולוגיות", טוען ד"ר אהרון מנס.

אם נתקלתם בתופעות האלה, ראשית הירגעו, מכיוון שמדובר בתופעות טבעיות. במקרה שבו הדבר מפריע לכם, מומלץ לפנות לאורולוג שיבדוק את המשמעות של תופעות אלה. בדרך כלל מבוצעות מספר בדיקות הורמונליות ואם הורמון מסוים חסר או מצוי בריכוז גבוה מדי, ניתן טיפול תרופתי מתאים המאזן את רמות ההורמונים.

הבינו זה את זו

ד"ר אהרון מנס מזכיר לסיכום, כי עליכם לזכור שככל שמתבגרים ומגיעים לגילאים 50 ויותר, עולה הסיכוי שאחת התופעות או יותר, יופיעו. זהו תהליך פיזיולוגי שעליכם להתמודד איתו, בדיוק כמו הקמטים והשיער הלבן שמגיע ככל שעוברות השנים. יש גברים שחיים עם הבעיות האלה, מטפלים בהן במידת האפשר ועדיין מצליחים ליהנות מחיי המין שלהם. במקביל אליכם, זכרו כי גם בנות הזוג שלכם חוות תופעות שונות הקשורות לגיל המעבר. גלו הבנה הדדית, וכך תצליחו למצות את חיי המין שלכם בצורה טובה יותר.

פורסם בקטגוריה בעיות בתפקוד המיני, מאמרים כלליים, עם התגים , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.