מדוע נשים סובלות מדלקות בדרכי השתן יותר מגברים?

ד"ר אהרון מנס מסביר שדלקת בדרכי השתן (באנגלית: UTI), נחשבת לנפוצה מאוד במהלך החיים, הן בגיל צעיר והן בגיל מבוגר. המחלה נגרמת בגלל חיידקים שצומחים בתרביות השתן. עם זאת, בהגדרה, הדלקת יכולה להיות חיידקית, או לא ספציפית. כלומר, לעתים לא צומחים חיידקים בתרביות השתן, ועדיין ישנה דלקת. המשמעות היא שמדובר בדלקת לא ספציפית שעשויה להיות קשורה למחלות מין או דלקות מסוג אחר.

דלקות בדרכי השתן

ד"ר אהרון מנס – על דלקת בשתן (marin)

התחושה הברורה והמיידית כשמדובר בדלקת בשתן, היא צריבה במתן השתן. אם נתקלים בסימפטום זה ובתרבית השתן מאובחן חיידק, מדובר כמובן בדלקת חיידקית של דרכי השתן. אם ישנן כדוריות לבנות בבדיקת שתן לכללית ובתרבית השתן לא צמח חיידק, מדובר בדלקת שתן לא ספציפית שעשויה להצביע על פתולוגיה אחרת. לדבריו של ד"ר אהרון מנס, ידוע כי הדלקת מופיעה הרבה יותר אצל נשים לעומת גברים, מהסיבות הבאות.

חשיבות עליונה למבנה האנטומי

הקרבה האנטומית של צינורות השתן והנרתיק לפי הטבעת אצל האישה, היא אחת הסיבות המרכזיות לשכיחות הגבוהה של הדלקות בקרב נשים לעומת גברים. ד"ר אהרון מנס מציין שגם גברים סובלים מדלקות בדרכי השתן, אך בשכיחות נמוכה הרבה יותר בהשוואה לנשים.

המבנה האנטומי הנשי, שבו המרחק בין פי הטבעת לנרתיק ולצינור השתן אינו גדול, עלול להביא לדלקת שתן גם אצל ילדות ונערות, כתוצאה מפעולת הניגוב שמעבירה את החיידק ממקום למקום. בגילאים מאוחרים יותר, שבהם נערות מתחילות לקיים יחסי מין, שכיחות הדלקת עולה משמעותית. ד"ר אהרון מנס מספר שהנערות עלולות לחוש צריבה בקיום היחסים, והסיבה לכך היא בדרך כלל עליית החיידק לדרכי השתן והיווצרות דלקת.

הדלקת נפוצה גם בקרב נשים בוגרות, ובמיוחד כשמדובר בהריון מתקדם, עולה שכיחותה. כאשר נשים מזדקנות, בעשורים החמישי והשישי לחייהן, גם כן קיים סיכוי לא מבוטל שהן תסבולנה מדלקות בדרכי השתן.

אבחון ישלול קיומם של מומים מולדים

במקרים של דלקות שתן חוזרות ואף במקרים של דלקות שתן רגילות, מומלץ לאבחן את הנושא. באבחון, ניתן לשלול מומים מולדים (בגיל צעיר) שגורמים להישנות של הדלקות. מומים מולדים אלו נפוצים יותר בקרב נשים. דוגמא טובה שמביא ד"ר אהרון מנס היא "רפלוקס" – מדובר במחלה שכיחה בקרב צעירות, שבה יש חזרת שתן מכיס השתן לשופכן ולכלייה.

פורסם בקטגוריה בלוטת הערמונית, מאמרים כלליים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.