ד"ר אהרון מנס: איך מתבצעת בדיקת פוריות לגבר?

פוריות הגבר - מנס אהרון

על בדיקת פוריות – ד"ר אהרון מנס (jscreationzs)

זוג המנסה להביא ילדים לעולם ומקיים יחסי מין במשך שנה שלמה במטרה להרות ללא הצלחה, סובל, ככל הנראה, מבעיית פריון. ד"ר אהרון מנס מציין שמקור הבעיה עלול להיות אצל הגבר, אצל האישה, או אף אצל שניהם. שנה שלמה שבמהלכה האישה לא מצליחה להיכנס להריון, עלולה להעיד על "בעיה ראשונית בפריון" (הנקראת "Primary Infertility"). במצב זה, כאשר לא ידועה הסיבה לבעיה, נבדקים הגבר והאישה כדי לאתר את הגורמים.

יכולת הפריון של הגבר היא הימצאות תאי זרע בכמות ובאיכות הגורמת לבת הזוג להרות. ד"ר אהרון מנס מדגיש כי אין קשר בין בעיות פריון לבין בעיית אונות. יתרה מזאת – יש גברים שנהנים מאונות נהדרת, אך סובלים מחוסר פריון, ולהפך. מצב שבו יכולת הפריון לא קיימת, נקרא "אי פריון" – וכדי לאבחנה, רצוי לבצע בדיקת זרע.

הליך הבדיקה עצמו

את בדיקת הזרע יש לבצע לאחר הימנעות מקיום יחסי מין במשך שלושה עד חמישה ימים. בבדיקת הזרע נבדקים פרמטרים שונים, אך העיקריים שבהם הם כמות הזרע ואיכות הזרע. ישנם קריטריונים לאיכות הזרע. ברגע שרופא מומחה בוחן את נתוני הבדיקה, הוא מבחין אם קיימת בעיה.

מדוע חשוב לבצע בדיקה?

הבדיקה חשובה, מכיוון שהיא מספקת אינדיקציה די טובה כדי לדעת אם קיימת בעיה באיכות הזרע. מעבר לכך, אם קיימת בעיה באיכות הזרע, הדבר עלול לנבוע מסיבות שונות, כגון: דלקות ספציפיות ובלתי ספציפיות בדרכי המין ובאשכים בעבר (חזרת, כלמידיה, זיבה וכו'), או ניתוחי אשכים בעבר (לדוגמא, ניתוח לתיקון אשך טמיר או לאחר סבב האשך. בעיה נפוצה אחרת אותה מזכיר ד"ר אהרון מנס, היא ורידים מורחבים בשק האשכים הנקראים "וריקוצלה". בעיה זו מאפיינת בעיקר את הצד השמאלי של שק האשכים. זו אחת הסיבות העיקריות לאיכות זרע לקויה, ולכן יש לבדוק אותה.

ד"ר אהרון מנס - פוריות הגברד"ר אהרון מנס מסביר כי אצל צעירים בדור הנוכחי, ישנה ירידה ברורה באיכות הזרע, מהסיבות הבאות: דלקות חוזרות בדרכי המין בשל ריבוי יחסי מין וחילופי בנות זוג, לחץ נפשי, קרינה ושדות אלקטרומגנטיים, עישון ותזונה. כל אלו ממחישים כי על הגבר להיות מודע לבעיות אפשריות באיכות ובכמות הזרע ולהיבדק במידת הצורך, או ברגע שעולה חשש לבעיות פוריות.

במסגרת תפקידו, ד"ר אהרון מנס מאבחן ומפנה גברים לבדיקות זרע, כדי לאבחן אם קיימת בעיית פריון. תחילה מבוצעת בדיקת אשכים, ולעתים האבחון הראשוני נעשה כבר במקום. במידת הצורך, נשלח המטופל לבדיקות דם הורמונליות. במידת הצורך, מבוצעים על ידו טיפולי ההמשך, כמו ניתוחים.

פורסם בקטגוריה מאמרים כלליים, פוריות הגבר, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.